Ramme for en trivselspolitik

 

Nedenstående politik er en ramme for et muligt indhold i en trivselspolitik. 

 

 

 

Trivselsspolitik

 

 

Formål: 

 

Formålet med virksomhedens trivselspolitik er, at der skal være klare retningslinjer for forebyggelse og håndtering af stress. Retningslinjerne i trivselsspolitikken skal være med at fastholde virksomheden som en attraktiv arbejdsplads, hvor tilfredse medarbejdere trives.

 

 

Målsætninger:

  • At sikre trivsel i en travl hverdag
  • At stress modvirkes aktivt i dagligdagen, og at alle tager deres ansvar
  • At der er klare retningslinjer for, hvordan vi håndterer stress, hvis det alligevel opstår.

 

Aktiviteter / Retningslinjer:

 

Den enkelte medarbejder skal tage medansvar for fremme af trivsel ved at: 

  • melde uklarheder og mulige konflikter ud i tide
  • være opmærksom på væsentlige ændringer i kollegers humør og adfærd 
  • deltage aktivt i en konstruktiv dialog om succeser og problematikker i dagligdagen 
  • sikre en god planlægning af det daglige arbejde 
  • sige hensigtsmæssigt til og fra i forhold til personlige resurser og personlig stresstærskel
  • være bevidst om det fælles ansvar for et godt arbejdsmiljø
  • at der tages hånd om nye kolleger

Ledelsen skal tage medansvar for fremme af trivsel ved at:

  • skabe klarhed over roller og ansvar 
  • give ros, feedback og konstruktiv, fremadrettet kritik 
  • være opmærksom på væsentlige ændringer i medarbejderes humør og adfærd
  • sikre medarbejderne medindflydelse og medbestemmelse gennem dialog og information til rette tid 
  • være klare i forventningerne til medarbejderne i forhold til opgaver, ansvar og samarbejde 
  • prioritere opgaver og fastsætte realistiske deadlines i dialog med medarbejderne 
  • være lyttende og handlende i forhold til medarbejderproblematikker
  • at der tages hånd om nye medarbejdere 
  • sikre at virksomheden ikke sætter for mange skibe i søen 
  • sikre at emnet trivsel indgår i den årlige medarbejderudviklingssamtale.