Ramme for en Arbejdsmiljøpolitik
Nedenstående politik er et eksempel på en ramme for en overordnet arbejdsmiljøpolitik i en virksomhed.
Arbejdsmiljøet påvirkes af mange af de beslutninger, der tages i virksomheden. Det er derfor også vigtigt at indtænke arbejdsmiljø i virksomhedens øvrige politikker og implementeringen af dem.
Arbejdsmiljøpolitik for X- virksomhed
Formål:
- I virksomheden er hver medarbejder en vigtig ressource. Med denne arbejdsmiljøpolitik ønskes et grundlag for at udvikle og fastholde et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø i virksomheden, således at medarbejderne trives, og ingen bliver syge af arbejdet.
Målsætninger:
- At alle ansatte kan udføre deres arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt
- At forebygge at arbejdsmiljøet skaber nedslidning, arbejdsulykker og fravær
- At sikre sunde arbejdspladser med fokus på nærvær, trivsel og udvikling
- At virksomhedens tiltag med henblik på arbejdsmiljøet går videre, end hvad lovgivningen foreskriver og til stadighed forbedres
- At arbejdsmiljøhensyn inddrages ved ændringer i arbejdets tilrettelæggelse
- At arbejdsmiljøhensyn inddrages ved indkøb, ny- og ombygning
- Arbejdsmiljøpolitikken skal underbygges af delpolitikker på relevante områder.
Aktiviteter / Retningslinjer
- Der skal være en løbende dialog mellem medarbejdere og ledelse om arbejdsmiljøet og forbedringer heraf
- Den enkelte skal aktivt tage ansvar for sig selv og i samarbejde med andre bidrage til forbedringer i arbejdsmiljøet
- Ledelsen er på deres respektive områder ansvarlige for gennemførelsen af arbejdsmiljøpolitikken
- Alle ledere skal medvirke til stadigt at forbedre det fysiske og psykiske arbejdsmiljø for medarbejderne, og i det daglige selv være et eksempel til efterfølgelse
- Virksomheden skal opretholde en velfungerende arbejdsmiljøorganisation, der aktivt medvirker til udformning og implementering af arbejdsmiljøpolitikken
- Arbejdsmiljøet skal tænkes ind i alle aftaler og handlinger på arbejdspladsen
- Der skal ske en koordinering mellem Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) og Linjeorganisationen til fremme af arbejdsmiljøet.
- Der skal afholdes en årlig arbejdsmiljødrøftelse mellem ledelse og medarbejdere mhp. optimering af arbejdsmiljøarbejdet
- Medlemmer af AMO skal uddannes og tilbydes efteruddannelse efter de gældende regler
- APV'en skal til enhver tid være ajourført og fungere efter hensigten
- Før indførelse af nye arbejdsprocesser, værktøjer, maskiner og produkter, hvor der kan rettes tvivl om de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold, skal arbejdsmiljøorganisationen inddrages. APV'en skal opdateres i forbindelse hermed. Berørte medarbejdere orienteres om evt. risiko og sikkerhedsmæssige foranstaltninger og modtager instruktion ved behov
- Arbejdsmiljøpolitikken gennemgås og revideres i forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse.