1. skridt - Kortlægning
I kortlægningsprocessen er skemametoden en enkel og konkret metode til at kortlægge de arbejdsmiljømæssige problemstillinger, du som mellemleder står i.
Kortlægningen er skriftelig og anonym og er første skridt i arbejdet med at tydeliggøre mellemlederens trivsel og psykiske arbejdsmiljø.
Benyt nedenstående skema til kortlægningen. - Du kan downloade skemaet som WORD-fil her.
Organisatoriske rammer og vilkår for mellemlederen. |
Stop op Et alvorligt problem. Tage aktion på |
Vent Et mindre problem. Vær opmærksom på |
Kør Ingen problemer. Ingen handling |
Kommentar Skriv dine kommentar og tanker |
Krav i arbejdet. Handler om de krav og de udfordringer der er ift. at finde balance mellem opgaverne fx personaleledelse, fagligledelse og drift/administrativ ledelse. |
|
|
|
|
Information og beslutningsprocesser. Handler om kvaliteten af den information du som mellemleder får om fx vigtige beslutninger, der berører din egen arbejdssituation og arbejdsplads. |
|
|
|
|
Indflydelse. Handler om din mulighed for at påvirke afdelingens mere overordnede rammer, bl.a. politikker, målsætninger, stillingsstrukturer m.v. |
|
|
|
|
Udvikling af lederkvalifikationer. Handler om din mulighed for at udvikle mellemlederrollen og være ”klædt på” til personaleudvikling, faglig udvikling, strategisk udvikling og administrativ udvikling. |
|
|
|
|
Klarhed over roller og ansvar. Handler om i hvor høj grad dine kompetencer og ansvarsområder er klart defineret. |
|
|
|
|
Samarbejdet med og støtte fra øvre ledelse. Handler om din oplevelse af at få den støtte/hjælp fra øvre ledelse, som du har brug for. |
|
|
|
|
Samarbejde, social støtte og kommunikation med lederkolleger. Handler om din oplevelse af muligheden for at få støtte/hjælp fra lederkolleger. |
|
|
|
|
Andre temaer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arbejdsindhold i leder jobbet – din egen mellemlederrolle. |
Stop op Et alvorligt problem. Tage aktion på |
Vent Et mindre problem. Vær opmærksom på |
Kør Ingen problemer. Ingen handling |
Kommentar Skriv dine kommentar og tanker |
Vægtning mellem personaleledelse, faglig ledelse og administration. Handler om din mulighed for at opnå en vægtning og balance mellem de områder, som du selv ønsker. |
|
|
|
|
Samarbejde og kommunikation med medarbejdere. Handler om din oplevelse af åben og anerkendende kommunikation på arbejdspladsen, samt dine forventninger til et godt samarbejde med dine medarbejdere. |
|
|
|
|
Tværgående samarbejde i organisationen. Handler om dine tværgående samarbejdsrelationer. |
|
|
|
|
Konflikthåndtering. Handler om, hvordan du oplever at være ”klædt på” til at håndtere konflikter på arbejdspladsen. |
|
|
|
|
Mening i arbejdet. Handler om din oplevelse af, det arbejde, du gør som mellemleder, er meningsfuldt. |
|
|
|
|
Prioritering af egen trivsel. Handler om din evne til og mulighed for at prioritere din egen trivsel i en travl hverdag. |
|
|
|
|
Mobning. Handler om din oplevelse af at have redskaber til at håndtere situationer med mobning på arbejdspladsen. Din oplevelse af, hvor ”udsat” du er som mellemleder. |
|
|
|
|
Vold og trusler om vold. Handler om, hvor ofte du skal håndtere vanskelige situationer på grund af vold. |
|
|
|
|
Andre temaer.
|
|
|
|
|
De efterfølgende skridt i rammeværktøjet foretages og udføres af arbejdsmiljøorganisationen/HR i dialog med øverste ledelse.